Kita Mulakan.....

List of Product option2 option3 option4

Wednesday, February 20, 2008

Pengalaman Ceaser


Munzir pangku baby, sofea sbelum cukur


Masa di hospital, dan beruniform merah hospital itulah aku.


Salam ...
Subuh Rabu 16 Januariku dimulakan dengan 2 orang nurse membersihkan aku seluruh badan secara ‘instant’ sekitar pukul 5 pagi… siap bagi bedak powder sapu kt muka… nak gelak juga dalam hati sebab aku sendiri dh lama tak berbedak… tapi aku ikutkan aje.
Aku diberi minum air kosong secawan lagi dan kepala katil dinaikkan lagi dan aku bersandar beralas bantal, lega rasanye…. tapi masih lapar. Lebih kurang pukul 8 suamiku sempat singgah .. sekadar sebuah ciuman dan memberitahu dia nak ke Lenga, sebelum doktor meronda dan aku diberi sarapan kosong sahaja. .. kucuba bangun untuk duduk namun macam belum berdaya..
Untuk mengisi masa ku capai majalah ’Dapur Impiana’, Buku Syed Qutub Ranjau Sepanjang Jalan dan Al-Ma’thurat berselang seli, sejak masuk wad 14 Jan lagi.
Entah bila ... aku tertidur dan tersedar dek tangisan baby, rupanya babyku sudah disebelahku. Bagaikan tindakan semulajadi, aku terus berpaut pada besi katil dan duduk, lalu baby ku ambil perlahan-lahan sedaya upayaku... kucuba susukan, memang susah kerana dia belum pandai, tapi perlu diajar segera... dapat juga dia menyusu dan kembali tidur, entah kenyang ke tidak.. Alhamdulilah anak telah mendorongku supaya berusaha untuk duduk...

Aku bertanya pada nurse ”bila boleh makan?” Jawapannya lembut, aku perlu start dengan makanan lembut sahaja seperti bubur dan sup. Selepas nurse berlalu aku jenguk bubur nasi mak mlm td, Alhamdulillah tk basi.... kujamah 4 ke 5 sudu.... emm sedapnye.. lapo sgt sebenonye. Tengahari itu aku diberi lunch bubur nasi, ayam masak kurma dan sepotong nenas, dalam dulang dan stail wad 2nd class . Biasa la hospital bukan ’jaga’ macam ’mak kita’. Suami ku datang dan menunjukkan banyaknya ’sms tahniah’ dari sedara dan kawan. Berita yang buatku menarik nafas lega ialah kes Aida selesai.

Petang itu tiub urine dicabut dan nurse menggalakkan aku cuba bangun, turun katil dan berjalan. Tiba waktu untuk ke toilet, ku cuba sedaya upaya turun katil dan duduk di kerusi dulu, kemudian bangun... ya Allah terasa beratnye dan pedihnya perut ni... ku ampu perut dengan tangan dan perjalan perlahan-lahan ke toilet. Begini rupanya ’orang ceaserian’ ...

Petang itu juga sempat kulihat scene ”Grace Anatomy” live depan mata kali ke2 bukan apa macam ’sessi viva’ doktor pelatih pelatih gitu... terkenang zaman belajar dulu... gerunnye waktu di’viva’ depan model ’stim combution chamber’ oleh lecturer dari India 11 years ago.
Petang ... seperti biasa suami tercinta dengan kakak, kak ngah dan kak uda Nani. Mak, Abah, Faisal dan Munzir. Munzir dah mula minta nak pangku baby. Masa pun berlalu dan walaupun masih makan bubur namun kurasa tenaga badanku semakin pulih... Cuma lapar .... maklum la hampir 24 jam berpuasa semalam... alhamdulilah ade biskut dan buah... ape lagi ngap le sikit-sikit.

Sekian dulu, Wassalam.

No comments: